Fájdalomcsillapítás a vajúdás során. Kérjek-e EDA-t?

A vajúdás, szülés az egyik legnagyobb, akár katartikus élmény. Talán a legjobban várt és egyben legjobban félt esemény egy nő életében. Bárhogyan is van, lelkileg, fizikálisan, mentálisan nehéz, megterhelő feladat. Alaposan fel kell készülni rá. Hiszen a vajúdás, szülés a méhfal ritmusos ismétlődő összehúzódása, contractiók segítségével halad, mely valós fájdalomérzettel jár. A várandós anyukák jelentős része fél ezektől a fájásoktól és a szüléshez kapcsolódó bizonytalan, kiszolgáltatott helyzettől. A szülés követés egyik legfontosabb feladata ezen félelmek csökkentése, megszűntetése. Ez részben a pszichés felkészülés segítségével lehetséges, másrészt a fizikális fájdalom csökkentése útján, különböző fájdalomcsillapító módszerekkel.

• A vajúdás először szülőknél 10-12 órás folyamat. A megfelelő, előre elsajátított légzéstechnika nagyon fontos és hatékony stresszoldó, fájdalomcsillapító hatású.
  • NO2 (kéjgáz, nitrogén oxidul). Gyorsan tüdőben felszívódó, kiürülő gáz, mely szülőszobán rendelkezésre áll. Rövid hatású szer, gyors és mérsékelt hatású szülészeti fájdalomcsillapító.
  • Intravénás gyógyszerek. Kábító fájdalomcsillapítók (pl. Dolargan). Morfin származékok, nagyon hatékony, jó fájdalomcsillapítók, de komoly mellékhatásként a megszületett magzatnál légzészavart, légzésleállást okozhatnak.
  • Epidurális érzéstelenítés (EDA). Jelenleg a leggyakrabban alkalmazott szülészeti fájdalomcsillapító módszer. Lényege, hogy a vajúdás tágulási szakában az altató orvos az anya lumbális gerinc szakaszának egy szűk 1-2 mm-es, ún. epidurális helyére egy vékony csövet (kanült) vezet be, melyen keresztül a vajúdás, szülés során folyamatos fájdalomcsillapításra van lehetőség. A módszer nagyon hatékony, igen nagyfokú fájdalom csökkenést eredményez, folyamatosan adagolható és bármikor megszűntethető. Mellékhatása, szövődménye ritka, megbízható módszer. A szülésben részt vevő simaizom szövetet lazítja, a méhnyak kitágulását segíti, ráadásul javítja a lepényi keringést és így a magzat oxigén ellátottságát. Hátránya lehet, hogy EDA-s szülésnél a vajúdó a kitolási szakban nem érzi a székelési, nyomási ingert és a kitolási szak elhúzódhat. Összességében az EDA jelenleg a leghatékonyabb fájdalomcsillapító módszer a szülésnél, de legtöbbször nem orvosi indokok határozzák meg, hogy egy vajúdó kapjon-e epidurális érzéstelenítést, hanem a vajúdó szubjektív fájdalma dönti el.

A Honvéd kórház Szülészeti osztályán 24 órás anaesthesiológiai szolgálat érhető el, ami azt jelenti, hogy a vajúdók bármikor kérhetik epidurális fájdalomcsillapításukat igény szerint szülész orvosukkal és az altató orvossal konzultálva.

Dr Tidrenczel Zsolt